Hvad får folk til at købe?

Hvad får folk til at købe?

Der er fire faktorer, som er afgørende for, hvorfor forbrugeren køber produkter eller serviceydelser:

  • Følelsesmæssige årsager
  • Funktionalitet
  • Psykologiske behov
  • Tilfældigheder

Lad os tage dem én efter en

Følelsesmæssige produkter

Vi går efter følgende følelsesmæssige tilstande:

  • Lykke
  • Tryghed
  • At føle sig attraktiv
  • Følelsen af at høre til
  • Følelsen af at have betydning og status

Det følelsesbaserede køb har ingen begrænsninger og vi ønsker altid flere. Sådan helt generelt er vi interesserede i at bruge penge på at opnå højere niveauer af tilfredshed eller følelsesmæssig stimulans i relation til de overstående følelser.

 

Funktionelle produkter

Et funktionelt produkt opfylder et behov for en praktisk funktion. Hvis et produkt primært appellerer til forbrugernes funktionelle behov, vil de åbne deres pengepung for dig, men de vil gøre det mere eller mindre modstræbende. Der er ikke mange der f.eks. får et kick ud af at købe mælk og smør. Men det bliver gjort for at få opfyldt et uundgåeligt behov i hverdagen.

 

Psykologiske behov

Der er fire psykologiske og adfærdsmæssige behov der er i spil:

  • Behovet for resultater
  • Behovet for status og anerkendelse
  • Behovet for tryghed og sikkerhed
  • Behovet for lav risiko og beviser

Prøv engang at tænke over, hvordan du kan appellerer til de forskellige typer i forhold til dit produkt.

Produkter baseret på tilfældigheder 

Her er der tale om impulskøb. Det er produkter der købes på basis af en spontan indskydelse. Det er altså ikke planlagt. Og er kan der blive en god diskussion af hvor denne slags køb høre hjemme. Er det et funktionelt køb eller et emotionelt køb? Hvis du lægger mærke til det, så bruger supermarkederne impulsteknik til at sælge deres slowmovers  – altså langsomt omsættelige varer.

Nu er det din tur:

  1. I hvilken kategori er dit produkt?
  2. Hvilket behov taler du til hos dine kunder?
  3. Find ord der appellerer til forbrugeren med de forskellige behov eller gå efter et specifik behov for at gøre det konkret. Så målgruppen føler du taler direkte til dem

Brug overstående spørgsmål i din markedsføring.

Skriv en kommentar til mig. Jeg elsker at høre fra dig.

 

 

Skriv en kommentar