Hvad Jan Carlson og ”Pretty Woman” kan lære dig om salg!

Hvad Jan Carlson og ”Pretty Woman” kan lære dig om salg!

Det første indtryk varer ganske lang tid.

Der er mange ting i livet, du kan foretage dig mange gange.

At gøre et godt førstehåndsindtryk, er ikke en af dem.

Når førstehåndsindtrykket overstås rigtig dårligt. Ja; så kan det bare tage så lang tid at få det ændret.

Eksperter fortæller, at det tager fra 5 til 15 sekunder for en person at danne sig et indtryk af en anden person.

Og det gælder selvfølgelig også i salgsverdenen.

Husker du filmen ”Pretty Woman”?

Julia Roberts går ind i en eksklusiv tøjbutik i Hollywood. Temmelig provokerende og udfordrende i hendes tøjvalg. Men med et kreditkort med ubegrænsede midler til at forny garderoben. Bliver totalt set ned på af ekspedienterne og ignoreret. Og ud valser Julia Roberts lige så hurtigt, som hun kom ind.

Et par dage senere kommer hun ind i butikken igen. Nu klædt som ”en million”. Og får straks opmærksomhed. Hun ”lugter nu langt væk af penge”.

Ekspedienterne kunne naturligvis ikke genkende hende.

Alt hvad Julia Roberts ville, var blot at fortælle ekspedienterne om den tidligere ydmygede behandling af hende.

Og at hun havde fundet en anden modebutik, som med glæde ville hjælpe hende af med en mindre formue.

Og intet kan ændre Julia Roberts førstehåndsindtryk af ekspedienternes ydmygende behandling af hende.

Alting tæller. Alting er sandhedens øjeblik.

Det er det også, når du for første gang skal møde en ny potentiel kunde. Ansigt-til-ansigt.

Her et par eksempler:

Er din bil nyvasket eller godt støvet?

Er du passende klædt til lejligheden?

Har du morgenhår?

Viser du din personlighed med en prangende tatovering?

Giver du et passende fast håndtryk

Er dine håndflader meget fugtige?

Kigger du din nye potentielle kunde i øjnene

Kommer du til den aftalte tid?

Du kan sikkert selv fortsætte listen.

Banalt?

Ja. Helt sikkert.

Men alting tæller. Alting er sandhedens øjeblik.

Pointen: Et førstehåndsindtryk er et førstehåndsindtryk. Og der kommer aldrig en første gang hos den samme person igen.

Så.

Alting tæller. Alting er sandhedens øjeblik.

Hvordan du ellers kan bruge tænkeværktøjet: Alting tæller. Alting er sandhedens øjeblik.

Det kan du læse meget mere om her:

https://www.succesportalen.dk/2435-2/

Afstanden mellem drøm og realitet – den hedder nemlig handling

PS. Husker du da Jan Carlson vendte SAS fra en kæmpe underskudsforretning til en kæmpe overskudsforretning? Hans strategiske tankeværktøj: Alting tæller. Alting er sandhedens øjeblik.

 

 

Skriv en kommentar