Sådan skriver du et blogindlæg, der bliver læst og kommenteret i 7 lette trin

Sådan skriver du et blogindlæg, der bliver læst og kommenteret i 7 lette trin

Kender du det her:

Du skal skrive et nyt blogindlæg.

I dag.

For din blog er sulten.

Men så sker det her: Du får ikke skrevet en sk*d.

Du skriver lidt.

Og så sletter du igen.

Skriver lidt.

Og så sletter du igen.

Hvis du aldrig oplever det her, så tillykke.

Godt gået.

Men hvis du oplever det, så lad mig starte med at sige: Du er ikke alene.

Jeg oplever også en skriveblokade i ny og næ.

Og nogen gange får jeg slet ikke taget hul på teksten.

Men det behøver slet ikke at være så svært.

 

Så værsgo: 7 trin til at skrive et bloginlæg, der bliver læst og kommenteret.

 

Trin #1: Din intro

Fang læserens opmærksomhed i løbet af 3-5 sekunder.

Hvis ikke det sker.

Så er de væk igen.

Derfor: Lav en åbning (på maks. 10 ord), der er fanger deres nysgerrighed.

Sætningen skal være nem at forstå og nem at læse.

Her er et eksempel: Vidste du, alle synes vi er nogle idioter?

Resten af verden mener, at bloggere er til grin.

Læg mærke til at det næsten er umuligt ikke at læse videre.

For med det samme tænker du: ”Hvorfor er vi idioter?Og er J-E-G en idiot?”

Når du starter dit blogindlæg sådan, vil din læser automatisk læse videre.  

Trin #2: Kom til sagen

Lynhurtigt efter din indledning skal du være ovre i det emne, som du vil fortælle læseren om.

Gør det f.eks. sådan her:

  1. Slut indledningen af med at fortælle, hvorfor det er vigtigt at blive hængende og få pointen.
  2. Skrift emne uden din læser opdager det. Der, hvor der er en flydende overgang, mellem det du vil fortælle. Til det, din læser vil høre om.

 

Trin #3: Byg åbne ender

Forestil dig du læser et blogindlæg, der starter sådan her: Lad mig vise dig, hvordan du, uanset hvilket medie du bruger, konvertere potentielle kunder til betalende profitable kunder.
Der står i kø for at købe dit produkt. Inden du overhovedet har produceret det.

Men først.

Her er en god historie.

Kan du mærke spændingen?

Hvis du kan bruge åbne ender – så gør det.

De skal nok læse videre.  

Trin #4: Brug din humor

Din personlige tone er nøglen til, at dine blogtillæg bliver læst og kommenteret.

  • Dit sprog.
  • Din tone.
  • Din personlighed.

Er alt sammen med til at differentiere dig fra de andre.

Din personlige tone er den, der skaber en relation med din læser.

Og i sidste ende et salg.

Den, der konvertere potentielle kunder til betalende kunder.

Hvorfor?

Fordi de vil have D-I-G.

Her skal du få et eksempel på den personlige tone. (Billedet er fra tegnefilmen Shrek, som de fleste forældre i hvert fald kender) Sådan skriver du et blogindlæg, der bliver læst og kommenteret, Mogens Bertelsen fra Succesportalen

Trin #5: Bryd teksten op i små bidder

Når du har skrevet dit indlæg.

Så bryd den ned i små afsnit.

Skriv korte og præcise sætninger.

Undgå læseren føler, at teksten er overvældende umiddelbart efter overskriften.

Et eksempel:

(Forkert) Hvis du skriver mindre og bryder teksten ned i små bidder, så er det muligvis det eneste, som du skal gøre for at beholde din læsers opmærksomhed.

 

Der kunne også stå:

(Rigtigt) Hvis du skriver mindre. Og bryder teksten ned i små bidder. Så undgår du at teksten …

  • Ser skræmmende ud
  • Føles overvældende
  • Er svær at læse

Se du kan se og mærke forskellen?

Brug derfor:

  • Punktopstillinger
  • Numre
  • Underrubrikker
  • Billeder
  • Fed og kursiv skrift
  • Brug blokbogstaver – men med måde. Ellers føler din læser, at du råber ad dem.

 

Trin#6: Lav en fængende overskrift

Brug f.eks. en af de her 4 modeller:

  • Sådan-modellen
  • Derfor-modellen
  • Giv-grunde-modellen
  • Spørge-modellen

 

Lad mig give dig et eksempel på hver:

  • Sådan skriver du et blogindlæg der bliver læst og kommenteret.
  • Derfor skal du skrive et blogindlæg, der bliver læst og kommenteret.
  • 3 gode grunde til at du skal skrive et blogindlæg, der bliver læst og kommenteret.
  • Hvor mange af dine blogindlæg bliver aldrig læst og kommenteret?

Brug altid ulige tal – lige som i eventyrerne. Her vil jeg lige nævne, at jeg bryder en regel. Tal under 10 skal nemlig skrives med bogstaver (en, to, tre) men i overskrifter fanger du din læser langt bedre ved at bruge tal.  

 

Trin #7: Brug 5-minutters reglen

Lad dit blogindlæg være short and sweet.

Det skal kunne læses på mindre end 5 min.

For din læsers opmærksomhedsspænd er ikke stort.

Derfor: Få dit budskab ud over rampen så klart, præcist og hurtigt som muligt.

Har du et call-to-action?

Så sørg for at have det med.

Der er (næsten) ingen grænser for, hvad dit call-to-action kunne være.

Brug f.eks. dit blogindlæg til at skabe opmærksomhed for …

  • Din gratis rapport.
  • Din gratis video.
  • Din gratis guide.
  • Dit produkt eller serviceydelse.

Der er ingen der siger, at du ikke må sælge i dit blogindlæg.

Hvis du gør det, så brug 80/20 reglen.

80% indhold. 20% salg.

Har jeg glemt et trin?

Så skriv det herunder.

Jeg vil elske at høre fra dig.

Skriv en kommentar